Overconfidence and Confirmation Bias: are future managers vulnerable?

• MPGI

• Estudos Organizacionais

• Flavio de Oliveira Soriano

2015

Decision makers often use ‘rules of thumb’, or heuristics, to help them handling decision situations (Kahneman and Tversky, 1979b). Those cognitive shortcuts are taken by the brain to cope with complexity and time limitation of decisions, by reducing the burden of information processing (Hodgkinson et al, 1999; Newell and Simon, 1972). Although crucial for decision-making, heuristics come at the cost of occasionally sending us off course, that is, make us fall into judgment traps (Tversky and Kahneman, 1974). Over fifty years of psychological research has shown that heuristics can lead to systematic errors, or biases, in decision-making. This study focuses on two particularly impactful biases to decision-making – the overconfidence and confirmation biases. A specific group – top management school students and recent graduates - were subject to classic experiments to measure their level of susceptibility to those biases. This population is bound to take decision positions at companies, and eventually make decisions that will impact not only their companies but society at large. The results show that this population is strongly biased by overconfidence, but less so to the confirmation bias. No significant relationship between the level of susceptibility to the overconfidence and to the confirmation bias was found.

Tomadores de decisão muitas vezes usam "regras gerais", ou heurística, para ajudá-los a lidar com situações de tomada de decisão (Kahneman e Tversky, 1979b). Esses atalhos cognitivos são tomados pelo cérebro para lidar com a complexidade e pressão de tempo da tomada de decisão, reduzindo assim a carga de processamento de informação (Hodgkinson et al , 1999; Newell e Simon , 1972). Embora fundamental para a tomada de decisões, a heurística tem o custo de, ocasionalmente, nos tirar do curso, isto é, fazernos cair em armadilhas de julgamento (Tversky e Kahneman, 1974). Mais de 50 anos de pesquisa em psicologia tem mostrado que a heurística pode levar a erros sistemáticos, ou vieses, na tomada de decisão. Este estudo se concentra em dois vieses particularmente impactantes para a tomada de decisão - o excesso de confiança e o viés de confirmação. Um grupo específico – estudantes de administração e recém-formados de escolas de negócio internacionalmente renomadas – foi submetido a experimentos clássicos para medir seu nível de suscetibilidade a esses dois vieses. Esta população tende a assumir posições de decisão nas empresas, e, eventualmente, tomar decisões que terão impacto não só nas suas empresas, mas na sociedade em geral. Os resultados mostram que essa população é fortemente influenciada por excesso de confiança, mas nem tanto pelo viés de confirmação. Nenhuma relação significativa entre o excesso de confiança e a suscetibilidade ao viés de confirmação foi encontrada.