Integrating Open Innovation in the Social Innovation Process: an exploratory study

Curso: 

  • MPGI

Área de conhecimento: 

  • Empreendedorismo

Autor(es): 

  • Sofía Calcagno

Orientador: 

Ano: 

2013

Innovation has become a more complex and dynamic phenomenon with the shift from the industry-based innovation paradigm, where the stress was put on product and process innovation for business, to a knowledge-based paradigm, where it can take many different shapes. Moreover, knowledge and expertise are no longer considered as being the monopoly of the R&D department of the firm. This brought some changes in innovation practices, that became more open and led firms to increasingly interact with their environment. In another concern, technological innovation, that is meant to bring value to the firm, has proved its limits for solving social problems like global warming, that are becoming more pressing. Of course, new technology has the capacity of improving people’s living standards, but is not sufficient. This is where some other kind of innovation, driven by the maximisation of its positive impact intervenes: social innovation. These two paradigms for innovation, more suitable than older ones to today’s challenges, have some convergence points regarding their integration within an outside environment: society and other innovation actors. However, little has been written concerning the links and interactions between these two innovation models. This research studies the integration of these two models through an exploratory study, during which 11 social organisation leaders were submitted to in-depth interviews. Social initiatives seem to be more likely to attract outside parties to cooperate with them, as they appear as selfless, unlike private initiatives. They seem to integrate these people and look for extra help, especially when scaling up. Even if some organisations see the institutionalisation of open innovation as a priority, others see it as secondary, or simply do not know how to do it. This results in a rather informal collaboration, that is not focused on research and development, a practice that nearly none of the firms in the sample had. 

 

 

 

Inovação tem se tornado um fenômeno cada vez mais complexo e dinâmico, com a mudança de um paradigma focado na inovação industrial, onde a inovação acontecia no produto ou no processo de fabricação, para outro baseado no conhecimento, muito mais amplo. Além disso, o conhecimento e a competência técnica não são mais considerados como um monopólio do departamento de pesquisa e desenvolvimento. Isto trouxe mudanças nas práticas de inovação, que se tornaram mais abertas e levaram as empresas a interagir cada vez mais com o seu ambiente. Por outro lado, a inovação tecnológica, cujo primeiro objetivo é de criar valor para a empresa, tem experimentado alguns limites para resolver problemas sociais, como o aquecimento global. As novas tecnologias têm a capacidade de melhorar a qualidade de vida de muita gente, mas não é suficiente. É nesse contexto que surge outro tipo de inovação, cujo objetivo é de maximizar o impacto positivo na sociedade: a inovação social. Estes dois paradigmas de inovação, mais adequados aos desafios atuais, têm alguns pontos em comum na sua integração com o ambiente externo: a sociedade e outros atores da inovação. No entanto, praticamente não existem estudos integrando inovação aberta e inovação social. Este trabalho estuda a integração destes dois modelos a partir de uma pesquisa exploratória, realizando entrevistas em profundidade com 11 dirigentes de organizações sociais. As iniciativas sociais parecem atrair mais organizações externas para colaborar do que empresas com fins lucrativos, já que são mais altruístas. Parecem integrar essas pessoas e procurar por mais ajuda, especialmente no momento de escalar o negócio. Ainda que algumas organizações têm como prioridade institucionalizar a inovação aberta, outras veem isto como secundário ou simplesmente não sabem como fazer. Isto resulta em uma colaboração mais informal, que não é focada em atividades de pesquisa e desenvolvimento, prática ausente nas empresas da nossa amostra.

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