The Implementation of Corporate Governance in Germany and Brazil: a comparative case study

• MPGI

• Estratégia Empresarial

• Patrick Kohlmann

2014

The recent promotion of best corporate governance standards by several different government institutions and non-for profit organizations resulted in the implementation of more sophisticated governance mechanisms. As consequence to the separation of ownership and control the concept of agency theory arose. Agency theory argues that without out proper control mechanism managers would behave exploit owners due to information asymmetry. Regulators have promoted corporate governance mechanisms in order to address this issue. This paper aims to contrast the implementation of best corporate governance practices in Germany and Brazil on the example of two practical examples. With this purpose in mind, this paper analyzed two companies listed in the main stock exchange in Germany and Brazil throughout a period of 5 years. In order to measure the degree of corporate governance practices implemented 3 different parameters have been chosen. In line with great part of the literature the parameters considered to be relevant are; composition, procedures and deviation from the local corporate governance code. The comparison of the data revealed that board composition in the two analyzed companies is similar regarding the proportion of independent representatives but does distinguish in size. While committees are related to the same topics it can be implied that Natura’s board is more involved in the actual management of the company. Lastly, Beiersdorf has been able to comply to a larger extend with the recommendations of the local German code than Natura to the recommendations published by Brazilian code of the IBGC.

A recente promoção de melhores práticas de governança corporativa por diversas instituições governamentais diferentes e organizações sem fins lucrativos resultou na implementação de mecanismos de governança mais sofisticados. Como consequência da separação entre propriedade e controle surgiu o conceito de “Agency Theory”. A teoria argumenta que, sem um mecanismo de controle adequado, gestores explorarão proprietários, devido à assimetria de informação. Vários reguladores têm promovido mecanismos de governança corporativa, com o objetivo de resolver esta questão. Este trabalho tem como propósito comparar a implementação das melhores práticas de governança corporativa na Alemanha e no Brasil incluindo dois exemplos práticos. Com esta meta em mente, este trabalho analisou duas empresas cotadas na principal bolsa de valores da Alemanha e do Brasil ao longo de um período de 5 anos. Para medir o grau de práticas de governança corporativa implementado, três parâmetros diferentes foram escolhidos. Em sintonia com grande parte da literatura sobre este tema, os parâmetros considerados relevantes são: composição do conselho de administração, procedimentos do conselho e desvio do código de governança corporativa local. A comparação dos dados analisados revelou que a composição do conselho nas duas empresas analisadas da Alemanha e do Brasil são semelhante em relação à proporção de representantes independentes, mas fazem uma distinção no tamanho do conselho. Embora os conselhos das duas empresas estejam envolvidos nos mesmos temas, fica implícito, e que o conselho da Natura está mais envolvido com a efetiva gestão da empresa. Por último, a Beiersdorf foi capaz de cumprir a maior parte das recomendações do código local Alemão em comparação com a Natura que cumpre uma parte menor das recomendações publicadas pelo código Brasileiro do IBGC.