Curso:
- MPGI
Área de conhecimento:
- Estudos Organizacionais
Autor(es):
- Raphäele Thérèse Marie Chénière
Orientador:
Ano:
There is a noticeable growing society’s preoccupation with ethics, coming partly from the numerous scandals that came to light in the corporate world lately, especially in the financial sector in which the repercussions of embezzlements usually have a broader impact for the society than they may have when happening in other sector of activities. As another consequence, we can observe a raising interest of the academics in studying business ethics. Nevertheless, despite the very frequent use of the term and concepts related to this subject, there is still no consensus on a common definition of business ethics. It belongs to each corporation to define what it considers as corporate ethics. Therefore, in order to understand better what is behind ethics, it is necessary to go back to its definition, explain its evolution, put it in our contemporary context, and then apply it to the field of interest. Within the banking sector, ethics refers mainly to a legal aspect, but also took the path of corporate social responsibility development within the corporations, through various practices. The literature on this matter underlines that the traditional banking corporations’ approach of ethics disconnects it from their core business, considering that it does not belong to the heart of their activity. Actually, corporations respond to the same institutional isomorphism mechanisms that lead them to adopt some practices with the objective of achieving legitimacy within the society. Contrary to these traditional banking corporations, the banks qualified as ethical within the literature have in common to structure their activities on or around ethics, distinguishing themselves from other banks by having as main goal to be ethical. The Brazilian bank, Itaú Unibanco, one of the biggest traditional bank in the world in terms of market value, was progressively perceived as highly preoccupied with ethics and was recently designated as the most sustainable bank in the world by the Financial Times Magazine. Itaú Unibanco designed and implemented a program of ethics, which combines a theoretical component 8 (with guidelines, rules, principles and code of ethics), used as a framework for a practical component (with particular organizational structure and practices). Thanks to this characteristic, o Itaú Unibanco placed itself as a pro active actor that can be qualified of champion of innovation in the banking sector concerning ethics’ institutionalization.
Existe uma preocupação crescente da sociedade com a ética, devida em parte aos numerosos escândalos que surgiram no mundo corporativo ultimamente, em particular no setor financeiro em que as repercussões de malversações têm geralmente um impacto maior para a sociedade do que podem ter quando acontecem em outro setor de atividade. Outra consequência é o interesse cada vez maior dos acadêmicos em estudar ética dos negócios. Porém, a pesar do uso frequente do termo ética e dos conceitos relacionados, não existe ainda um consenso sobre uma definição comum de ética dos negócios. Pertence a cada corporação definir o que considera ser ética dos negócios. Portanto, para entender melhor o que tem por trás do termo ética, é preciso voltar a sua definição, explicar a sua evolução, colocá-lo dentro do nosso contexto contemporâneo, para depois aplicá-lo à área de interesse. Para o setor bancário, ética se refere mais ao aspecto legal, mas também faz referência ao desenvolvimento da responsabilidade social corporativa dentro das corporações através de diferentes práticas. A literatura a respeito ressalta que a abordagem da ética pelas corporações bancárias tradicionais desconecta a ética do foco de negócio, considerando que não pertence ao centro da sua atividade. De fato, as corporações respondem aos mesmos mecanismos isomorfos institucionais, os quais as levam a adotar práticas com o objetivo de conseguir legitimidade dentro da sociedade. Ao contrário dessas corporações bancárias tradicionais, os bancos qualificados como éticos pela literatura, tem em comum o fato de estruturar as suas atividades sobre ou em volta da ética, diferenciando-se dos outros bancos por ter como principal objetivo ser ético. O banco Brasileiro Itaú Unibanco, um dos maiores bancos tradicionais do mundo em termos de valor de mercado, foi percebido aos poucos como um banco muito preocupado com a ética, e foi recentemente reconhecido como o banco mais sustentável do mundo pela revista Financial Times. O Itaú 6 Unibanco desenhou e implementou um programa de ética, o qual junta um componente teórico (com diretrizes, regras e princípios e um código de ética), usado como um suporte para o componente prático (estrutura organizacional particular e práticas cotidianas). Esse programa levou o Banco Itaú a ser campeão inovador na institucionalização da ética dentro do setor bancário.