Social Businesses in Large Companies: a case study in Brazil

Curso: 

  • MPGI

Área de conhecimento: 

  • Estratégias de Marketing

Autor(es): 

  • Luigi Testa

Orientador: 

Ano: 

2012

The global economic environment has registered a set of powerful mutations during the last decade. The leadership of the western countries has been challenged by the growth of new actors in the global arena, determining a shift of the interests from the well-established nations to realities that were previously considered as under-developed or unable to play a leading role in the context of the global economy. Thus, the emerging countries have gained the attention of international theorists and managers, which started looking at these subjects not only for their economic potential, but also for the identification of new solutions for the creation of a more sustainable world. The thesis, structured as a case study, precisely tries to understand and portray the two topics mentioned above. On one hand, the research investigates the dimensions of the BoP market, with a focus on the Brazilian one; on the other hand the work describes a possible organizational solution for large private companies that aim to exploit developing markets: the Social Business Model. This new paradigm, which combines the financial performance with the realization of social impacts on the community selected, will be deepen through a concrete case implemented by Coca Cola Company in Brazil, the Projeto Coletivo. The study aims at understanding the challenges, the opportunities, the organizational obstacles and the methods that could rise from the implementation of a Social Business in a developing country following the previously mentioned perspective. The results obtained have shown that, although the Social Business Model can represent a feasible solution, many organizational and cultural issues need to be taken into consideration for its successful implementation by private large companies.

 

 

O ambiente econômico global tem registrado um conjunto de mutações poderosos durante a última década. A liderança dos países ocidentais tem sido contestada pelo crescimento de novos atores no interior da arena global, determinando uma mudança dos interesses das nações bem estabelecidas, para realidades que antes eram considerados subdesenvolvidos ou incapaz de desempenhar um papel de liderança dentro do contexto da economia global. Assim, os países emergentes ganharam a atenção dos teóricos e gerentes internacionais, que começaram a olhar para estes assuntos, não só pelo seu potencial econômico, mas também para a identificação de novas soluções para a criação de um mundo mais sustentável. A tese em questão, estruturada como um case study, precisamente tenta compreender e retratar os dois temas mencionados acima. Por um lado, a pesquisa irá investigar as dimensões do mercado da BoP, com um foco no mercado brasileiro, pelo outro lado, o trabalho irá descrever uma soluções possíveis para explorar os mercados em desenvolvimento por grandes empresas privadas: o modelo de negócio social. Este novo paradigma, que combina o desempenho financeiro com a realização de impactos sociais entre a comunidade selecionada, será aprofundar através de um caso concreto implementado pela Coca-Cola Company no Brasil, o Projeto Coletivo. De acordo com as observações preliminares, o estudo de caso terá como objetivo compreender os desafios, as oportunidades, os obstáculos organizacionais e os métodos que podem subir a partir da implementação de um negócio social em um país em desenvolvimento seguindo a perspectiva anteriormente. Os resultados obtidos mostraram que, embora o paradigma pode representam uma solução viável, muitas questões organizacionais e culturais precisam ser levados em consideração para a sua implementação bem sucedida.

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